Osorterade tankar nedskrivna av Niklas Johansson | ||
Home Aktieguiden HTML på svenska Prylar i fokus Snabbläsning Vaxholm Design Hemmet i fokus Studieteknik Volvo valp | den 12 januari 2005I ett av Derren Browns TV-program hade han bjudit in två reklammakare. Man får se när de åker taxi genom stan på väg till mötet. Väl framme fick de i uppgift att skissa på en reklamaffisch för ett företag. Företaget skulle sälja uppstoppade djur. När han berättade det öppnade han en dörr bakom vilken det bland annat stod en stor uppstoppad björn. De fick välja vad företaget skulle heta och hur reklamen skulle vara utformad. De fick en halvtimme på sig att utföra uppdraget. Innan Derren Brown lämnade reklammakarna lade han ett slutet kuvert på bordet där de satt. Han sa att de skulle hålla koll så att ingen rörde det medan han var borta. Han berättade också att det innehöll en idé han hade gjort om hur reklamen skulle kunna se ut. Sedan lämnade han rummet. Efter en halvtimme kom han tillbaka igen och bad att få se vad de hade kommit på. Stolt visade de idén de hade ritat på ett blädderblock. En björn med änglavingar sitter med en lyra i knäet och ovanför finns en skylt med företagsnamnet som jag inte minns. Det hette någonting med "zoo". Under björnen har de skrivit en slogan i stil med "där djur kommer till himlen". När de har visat och berättat om sin idé frågar Derren om någon har rört kuvertet han lämnade. Det bedyrar de att ingen har gjort. Då ber han de ena killen öppna kuvertet och ta ut papperet. I det ligger en skiss med mycket stora likheter med deras idé. När de ser det blir reklammakarna förstås mycket förvånade. Den ene av dem säger att "då skulle du se vår första skiss". "Visa mig", säger Derren. De bläddrar i blädderblocket och får fram en teckning som är i stort sett identisk med hans idé. Färger, namn, stil och till och med sloganen var nästan ordagrannt samma. De stackars reklammakarna blev nästan chockade. Derren berättar att han har manipulerat dem att komma fram till just den idén och att det var roligt att se att de som är vana att manipulera andra också kan manipuleras. Slutligen säger han att om de visste hur mycket förberedelser de hade gjort skulle de bli helt paffa. Därefter får man se deras resa till mötet igen. Utmed hela vägen bombarderas de med symboler och texter som senare återfanns i deras idé. Det mesta är relativt anonymt. Ändå lyckades de med detta styra dem i princip ner till minsta detalj. Okej, tillbaka till kortleken jag talade om. Jag fick några svar från läsare som gjorde övningen. Jonas Bergenudd tänkte på ruter knekt, Jorun Boklöv tänkte på hjärter dam och Cattis försökte lista ut hur jag skulle manipulera henne men sa att hon nog tänkte på ruter eller hjärter kung. Således ett nästan rätt och två fel. Hur det gick för andra som gjorde övningen vet jag ingenting om. Jag var nöjd med resultatet. Två fel av tre. Frågan är hur fel det var, eller hur nära rätt det kan ha varit. rut Vilket kort tänker du på efter att ha läst listan ovan? Sannolikheten är stor att du tänker ruter kung. Fast det var inte något särskilt snyggt försök till manipulation. Det skulle säkert få många att på ren trots välja ett annat kort för att jag skulle få fel. Nej, betydligt mer sofistikerat än så måste det göras. Låt oss gå tillbaka till texten jag skrev. Jag ska markera några särskilt intressanta delar. Gör som jag skriver nu så ska jag berätta vad du tänker på. Tänker du inte följa instruktionerna är det ingen mening med att läsa vidare. Eftersom du fortsätter utgår jag ifrån att du inte vågar sätta en peng på att det inte fungerar utan tänker göra som jag skriver. Gör det ordentligt om det ska fungera. Var ödmjuk inför möjligheten att jag kan berätta vad du tänker på för jag kommer att manipulera dina tankar. Du kommer att tro när du ser det. Nu börjar vi. Du ska tänka dig en stor ljus färgsprakande levande bild. Du behöver något att rita bilden på, så föreställ dig att du står i en magnifik hall. Du öppnar en dörr och går ut till ett dunkelt rum. Där ute rakt fram och högt uppe på väggen hänger en riktigt stor vit upplyst skärm. Tänk ungefär som ett rektangulärt kort som står på högkant. Det är ett jättestort kort och du måste luta huvudet tillbaka och titta upp för att se det. Förutom kortet syns ingenting i rummet. Se till att du ser det stora vita kortet framför dig innan du fortsätter. Börja inte rita bilden förrän jag berättar hur du ska göra. Kom ihåg att den ska vara stor, ljus och färgrik. Du ska rita ett spelkort. Först ska du skriva de små symbolerna i hörnen. De som markerar hur mycket kortet är värt. Gör dem vackra och använd färger om det behövs så att det blir riktigt fint. När du har gjort det ritar du resten av den praktfulla bilden med många detaljer. Låt fantasin spira när du ritar! När du är klar ska du minnas bilden i all sin prakt. Se till att du gör det nu. Fortsätt läsa när du är klar. Vilket kort var det? Säg det högt för dig själv. Okej, nu är det ingen tvekan om vilket kort du ritade och du kan inte ändra dig. Eftersom jag inte har hört vad du sa kan jag berätta att det var ruter kung du tänkte på. Alla ord från listan ovan finns med i texten. Inte nödvändigtvis skrivna just så, men de finns där. Hjärnan registrerar dem omedvetet. Utöver dem har jag lagt in ett antal ord som ska få läsaren att associera till ett visst håll. "Peng" lade jag till i hopp om att du ska se en peng med en krona framför dig. På ett ställe skriver jag att bilden du tänker på ska vara "ljus färgsprakande levande". Vilka spelkort stämmer in på den beskrivningen? "Magnifik hall", var finns det sådana? I stora hus. Slott till exempel. Jag instruerade dig att skriva de små "symbolerna" i hörnen som visar hur "mycket" korten är värda. Vilka kort har symboler i hörnen. Siffror brukar inte räknas som symboler. "Mycket" ska associera till just mycket. Inte ett, två, tre och sådana fjuttal. "Praktfull bild" med många "detaljer". Vanligtvis kan bara de klädda korten anses vara praktfulla och innehålla många detaljer. "Spira" och "prakt" talar förhoppningsvis för sig själva vid det här laget. Hela inramningen med hallen, det dunkla rummet med en skärm högt upp, ska få dig att tänka slott och väggporträtt. På väggporträtt hittar man inga klöver fyra. Allt har ett syfte, att få dig att tänka på ett speciellt sätt, att manipulera dig. Jag skrev att jag var nöjd med resultatet av de tre svar jag fick in, trots att det inte var något solklart rätt. Ja, alla svar innehöll klädda kort i rätt färg (rött). Jag tillbringade ett par timmar med att skriva texten. Med mer arbete skulle den kunna flyta bättre och innehålla fler och bättre stickord. Jag är amatör. Nu ska jag inte ta åt mig äran för det här experimentet. Jag hittade manus till en föreställning tänkt att "talas" på http://www.subliminalpersuasion.co.uk/. Jag tänkte att det kanske gick att göra samma sak på svenska fast avsett för läsning. Läs den engelska texten för det är den värd. Där stod även att kvinnor tycks välja damer oftare, medan män väljer kungar. Inte så konstigt kanske. Det kunde jag dock inte hantera i den skrivna texten eftersom jag visste att både kvinnor och män skulle läsa. Om det hade framförts på en scen skulle det ha anpassats efter om "försökspersonen" var man eller kvinna. Gjort på det här sättet kan det vara en lustig lek. I marknadsförings- eller propagandasammanhang är det däremot allvar. Har du en aning om vilka budskap du bearbetas av hela tiden? Dolda budskap kan bäddas in var som helst. I tidningsartiklar, reklamaffischer, bilder, brev, filmer, TV-program ... Människor är komplicerade. Så komplicerade att vi inte ens kan kontrollera oss själva helt, men andra kan det.
Fast Company har en artikel med myter om kreativitet. Professor Teresa Amabile, vid Harvard Business School, har samlat in 12000 journalanteckningar från 238 personer inom kreativa projekt på 7 olika företag. Deltagarna kände inte till att det var kreativitet hon undersökte. Här är några resultat från studien: Kreativitet kommer från kreativa typer. Enligt artikeln kan alla människor med normal intelligens vara kreativa. Kreativitet är beroende av ett antal saker: Erfarenhet, talang, förmåga att tänka i nya banor och förmågan att ta sig igenom kreativitetstorka. Pengar motiverar till kreativitet. Undersökningar har visat att kreativa människor sällan tänker på penningbelöningar. De som gör det är ofta mindre kreativa. Bonusar och liknande kan till och med hämma kreativitet eftersom kreativitet till viss del handlar om att ta risker, vilket kan försämra bonusar. Tidspress spär på kreativitet. Nej, det gör det inte. I den studie som ligger till grund för de punkterade myterna finns det inget som tyder på att människor blir mer kreativa med tidspress. Tidspress sänker till och med kreativiteten en tid efter det att pressen har släppt. Det är egentligen inte själva tidspressen som hämmar kreativiteten, utan den distraktion tidspressen står för. Rädsla driver kreativitet. Rädsla och nedstämdhet är inte till hjälp när det gäller kreativitet. Bland de studerade personerna fanns inget som styrkte myten om det "deprimerade geniet". Positivitet och glädje tycks vara ett bättre framgångsrecept när det gäller kreativitet. Konkurrens slår samarbete. Nej, de mest kreativa grupperna är de som vågar dela med sig av och debattera idéer. En strömlinjeformad organisation är en kreativ organisation. Kreativiteten lider svårt i åtstramningstider. I ett exempel var den förväntade effekten av nedskärningen större än den faktiska effekten, vilket gjorde att personalen fjärmade sig från arbetet av rädsla för vad som väntade. Till och med fem månader efter nedskärningen var kreativiteten mycket låg.
|