Osorterade tankar nedskrivna av Niklas Johansson | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
den 3 januari 2003Jag satt och lekte med utvecklingsmiljön Squeak för några veckor sedan. Vid en närmare titt visade det sig att det går att konfigurera det så att mycket av texterna är på svenska, vilket jag efterlyste då. Det betyder att det borde gå att sätta det i händerna på lite större barn i alla fall. För att lära mig de grundläggande tankarna bakom Squeak ritade jag en liten grön bil med hjälp av ritprogrammet som finns. Därefter klickade jag på en knapp med texten "keep" (behåll) vilket gjorde bilden till ett programobjekt. När jag hade gjort det kunde jag enkelt göra ett program med två rader (med hjälp av några få drag-och-släpp-manövrer) för bil-bilden. Första raden i programmet säger att bilen ska röra sig framåt med en hastighet av -8 och den andra raden säger att den ska svänga med 3. (Klicka på bilden för att se en förstoring.) När programmet var klart klickade jag på en liten klocksymbol ovanför programfönstret, vilket fick bilen att åka i cirklar på skärmen. Mycket enkelt. Genom att klicka med mittenknappen på vilket objekt som helst får man fram en meny i form av ikoner runt objektet. Med hjälp av den kommer man åt alla objektets egenskaper. Utvecklingsmiljön i Squeak verkar rätt kraftfull. Det finns förutom ritprogram bland annat inbyggda e-postprogram, mpeg-spelare, mediaspelare, morphprogram, 3D-program, ljud- och textchatter, keyboard, zip-program och en PDA (personal digital assistant). Alla projekt man skapar går att dela via Internet. Det sämsta med squeak verkar vara gränssnittet. Kanske fungerar det bättre för dem som inte har programmerat tidigare och därför inte har några förutfattade meningar eller förväntningar. Gränssnittet till trots verkar det vara enkelt att komma igång med.
|
Läsning Mer... |