ISSN 1651-6737

den 7 november 2002

  Jag läste om BMG och dess CD-kopieringsskydd i en artikel i The Register. Om det inte vore för att BMG tycks sköta hela frågan så illa (se deras e-postsvar i artikeln) skulle jag inte bry mig om att länka till artikeln, men nu gör jag det.

'No more music CDs without copy protection,' claims BMG unit

En artikel i New Scientist har rubriken Copy protection on CDs is 'worthless'. Artikeln handlar om att med små modifieringar kan tillverkare av CD-spelare för datorer komma runt problemet med att vissa skivor (de kopieringsskyddade) inte går att spela. Även befintliga spelare skulle kunna uppgraderas med nya drivrutiner så att de kan spela skyddade skivor.

Musikbranschen är inne på fel spår. Det är en hopplös kamp de för med nuvarande inriktning.

 

  Någon gång framöver kan jag tänka mig att lagstiftarna kommer att ställas inför en ny intressant utmaning. Virtuella parallellvärldar. Datorspel blir allt mer verklighetstrogna grafiskt och upplevelsemässigt. Det börjar också dyka upp spel med egna ekonomier, exempelvis svenska Project Entropia från MindArk. Nästa steg är spel med världar kompletta med eget rättsväsende, regeringar och allt annat som hör till den fysiska världen. Spelarna är med och bygger upp världarna.

MindArk skriver på sin hemsida att de möjliggör utveckling av vårt nya universum, vilket väl säger lite om deras ambitioner. Spelet är ett sätt att marknadsföra deras värld. Så här skriver de:

We promote Project Entropia as a "game" - which is true - this is to be able to introduce our vision onto the market. The game users are used to virtual thinking, and accepting new ideas. This is necessary for us to ensure a quick spread of Project Entropia. When the gaming community (being the most discriminating) has been convinced, we shall be able to also convince more regular users to enter the new universe.

Jag minns inte på rak arm hur mycket utvecklingspengar MindArk har lagt ner på utvecklingen av Project Entropia, men det lär vara minst 100 miljoner kronor. Det antyder allvaret med vilket de skriver ovanstående.

Wired har en artikel om hur ekonomierna i spelvärldarna mer och mer liknar de ekonomier vi är vana vid från "verkligheten". Vissa har egna valutor vars värde är flytande gentemot "riktiga" valutor och man kan tjäna pengar som går att växla mot fysiska pengar. Här är ett citat från artikeln:

"From an economist's standpoint what's happening in these games is real," said Edward Castronova, an associate professor of economics at California State University at Fullerton. "You've got a distinct territory with specialization of labor, gains from trade, a floating exchange rate -- real economies are happening."

Vem bestämmer vilka lagar som ska gälla i ett spel? Det blir, som jag skrev i början, mycket intressant att se hur detta utvecklar sig.

 

November 2002
Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Oct   Dec


Läsning
I läshögen
Lästa böcker 2002
Lästa böcker 2003
Lästa böcker 2004
Läsvärda böcker
Texter

Mer...
Böcker och läsning
Emmy
Familj
Handikapp
- ADHD/ADD
- Asperger
- Dyslexi
Idéer
Kreativitet
Kunskapshantering
Lärdomar
Marknadsföring
Personlig utveckling
Snabbläsning
Strategi
Studieteknik


Click to see the XML version of this web page.